Bemærk Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

Danskernes oplevelse af had på sociale medier

Forskning 9. jun 2022  -  7 min læsetid
Tjekdet
Foto: Mika Baumeister/Unsplash

Den offentlige debat tegner et billede af, at den demokratiske samtale er udfordret af hadefulde indlæg på de sociale medier. Med denne undersøgelse  ønsker forfatterne at sætte tal på borgernes oplevelser med had på de sociale medier og dermed give et datamæssigt grundlag for den offentlige debat  om problemet og om løsningerne. Enhver problemløsning kræver således en præcis problemdiagnose.

Undersøgelserne sætter tal på, hvor ofte og på hvilke platforme borgerne oplever had på de sociale medier. Derudover sætter undersøgelsen tal på  hvilke platforme, som er særligt hadefulde; og hvilke grupper - opdelt på eksempelvis køn, alder og politiske holdninger - der er særligt ramte af had på de sociale medier.

Endeligt sætter undersøgelsen tal på, hvordan borgerne reagerer på deres oplevelser med had på social medier. Hjælper borgerne ofrene, eller trækker  de sig snarere fra diskussionerne på de sociale medier?

Disse er centrale spørgsmål, når vi skal forstå borgernes oplevelse af online had.

Undersøgelsen og rapporten har dermed til formål at give offentligheden et forskningsbaseret indblik i borgernes oplevelse af had på de sociale medier.

Undersøgelsen er foretaget af ROPH-projektet, som står for Research on Online Political Hostility. ROPH er en forskningsgruppe tilknyttet Institut for Statskundskab, Aarhus Universitet. ROPH-projektet er finansieret af Carlsbergfondet med 16 millioner kroner.

Analysen blev præsenteret på konferencen Online Hostility and Bystanders på Aarhus Universitet den 9. juni 2022.

Rapporten med analysen kan downloades her.