TjekDet Amagerbrogade 54 - 2300 København S
kontakt@tjekdet.dk | +45 93 89 12 44
Tag dialogen: YouTube som legitim kilde til viden
Baggrund Med denne artikel kan du som underviser forberede dig på en kvalificeret dialog med eleverne om de informationer, de får...
Viden på nettet – om ekkokamre, algoritmer og digitale fodspor
Forløb Forløbet giver de studerende en forståelse af, hvordan ekkokamre kan opstå, og hvilken betydning datafodspor og algoritm...
DR Detektor: Lav dit eget faktatjek
Aktivitet DR Undervisning tilbyder dette værktøj, hvor de studerende kan lave deres egne "detektortjek" og dermed lære, hvad man s...
Skjult reklame på sociale medier: Lær eleverne at tage kritisk stilling
Forløb "Social Star" er et undervisningsmateriale, der lærer eleverne at afkode og forholde sig kritisk til skjult reklame på s...
Forløb om kritisk stillingtagen blandt de yngste elever
Forløb Dette legebaserede undervisningsforløb sætter fokus på kritisk stillingtagen blandt de yngste elever i indskolingen. Gen...
Data kan manipuleres: Lær eleverne at bruge det kritisk
Forløb Der er i forløbet fokus på, at data kan bruges til at argumentere for bestemte synspunkter og holdninger i politiske sam...
Fake news – meget mere end et begreb
Forløb Formålet med dette forløb er, at eleverne får større kendskab til fænomenet 'fake news', og hvad begrebet dækker over. M...
Digitale fodspor i et historisk perspektiv
Forløb Eleverne får gennem forløbet mulighed for at forstå og tage kontrol over de spor, de efterlader på nettet, og de bliver ...
Internettet - en ramme for den demokratiske eller antidemokratiske dialog?
Baggrund Denne artikel sætter fokus på, hvordan eleverne kan øve sig i at ytre sig og være kritiske. Derudover berører artiklen, ...