Fase 2: Lyt til podcast, producér falske historier og faktatjek dem
I skal nu igennem et forløb, hvor I både skal producere vildledende historier med mis-, des- og malinformation samt lave faktatjek.
I bliver inddelt i grupper, som I gennemfører forløbet i.
1: GRUPPEARBEJDE MED BEGREBSOPSAMLING
Nu skal i løse en række opgaver. Undervejs skal i læse to artikler fra TjekDet. Den ene handler om mis-, des- og malinformation. Den anden handler om underkategorierne til de tre overkategorier.
2: GRUPPEARBEJDE MED PRODUKTION AF EN OPDIGTET HISTORIE
Hver gruppe får udleveret en opgave med fem benspænd. Til hver opgave hører en podcast, som I skal høre. Podcasten passer til jeres opgave og handler om et af TjekDets faktatjek.
Når I har lyttet til podcasten, skal I producere jeres egen vildledende historie ud fra de benspænd, som står i opgavebeskrivelsen.
3: LAV ET FAKTATJEK
Når I har lavet jeres produkt, bliver I ”parret” med en anden gruppe. I skal nemlig lave et faktatjek af den anden gruppes produkt. Med andre ord skal I dokumentere, hvad der er sandt og falsk ved den anden gruppes produkt. Dokumentere betyder, at jeres faktatjek via kilder skal kunne bevise, hvad der er forkert ved den anden gruppes produkt.
Når I laver faktajekket, kan I bruge dette skema til at skrive noter i.
I kan også bruge TjekDets guide til, hvordan man undersøger sociale medier, billeders oprindelse og manipulation på internettet. Den ligger her.
Når TjekDet laver faktatjek, foregår det som regel efter en bestemt fremgangsmåde. I kan finde en beskrivelse af fremgangsmåden her.
4: HVEM LAVER DET BEDSTE FAKTATJEK?
Når begge grupper har lavet deres faktatjek, skal I mødes og spille mod hinanden om, hvem der har lavet det bedste faktatjek.
Det gør I ved at hente dette skema.