Billede af kinesisk elbil-kirkegård beviser ikke, at elbilbatterier er uduelige
-
Et billede af en såkaldt bil-kirkegård florerer på sociale medier, hvor det bruges som argument for, at elbiler slet ikke gavner klimaet
-
Brugere hævder nemlig, at bilerne er blevet kasseret, fordi deres batterier er udbrændte og for dyre at skifte
-
Det hævdes også flere steder, at billedet stammer fra Frankrig
-
Men det passer ikke. Billedet er taget i Kina, og der er ikke noget, der tyder på, at bilerne holder, hvor de gør, fordi deres batterier er brændt ud
-
Der er imidlertid flere mulige forklaringer på, hvorfor bilerne er havnet, hvor de. De handler om forældet teknologi, en fusion med en anden virksomhed og svindel med støttekroner fra staten
-
Desuden er der ikke grund til at tro, at elbiler i lange baner skrottes, fordi deres udbrændte batterier er for dyre at skifte, fortæller to forskere. I dag holder nogle elbilbatterier endda længere, end bilerne de sidder i
En lang række ens biler placeret hulter til bulter på, hvad der ligner en tilgroet mark eller parkeringsplads. Det er, hvad man ser på et billede, der lige nu deles flittigt på sociale medier af både danske og udenlandske brugere.
Et af de danske opslag er samlet set delt knap 21.000 gange på Facebook.
I opslagene ytrer brugere sig i kritiske vendinger om elbilers klimavenlighed. De påstår nemlig, at bilerne på billedet er elbiler, der er kasseret og efterladt, fordi deres batterier er udbrændte og for dyre at skifte.
Det er ikke første gang, at der florerer billeder af såkaldte bil-kirkegårde på sociale medier. Billeder af elbiler i stribevis parkeret på en græsplæne uden for Paris i Frankrig har været delt ihærdigt blandt udenlandske brugere på sociale medier som bevis for, at elbiler slet ikke er gavnlige for klimaet. Også her er påstanden, at bilerne er kasseret, fordi deres batterier er udbrændte.
Ifølge flere opslag stammer billedet, der nu florerer på sociale medier i Danmark, også fra Paris. Men det passer ikke. I virkeligheden er billedet taget i byen Hangzhou i det østlige Kina.
Og hverken billederne fra Frankrig eller Kina kan bruges som dokumentation for, at elbiler i hobetal skrottes, fordi deres batterier er for dyre at skifte. I begge tilfælde er historien bag billederne en anden.
I øvrigt er der slet ingen grund til at tro, at udbrændte batterier, der er for dyre at skifte, gør, at elbiler i lange baner bliver skrottet, forklarer to eksperter på området.
Franske elbiler skal sælges
I tilfældet med de delte billeder af franske elbiler viser det sig, at brugerne, der har delt billederne, er på afveje, når de skriver, at bilerne er blevet skrottet på grund af deres batteriet.
Ifølge Reuters tilhører bilerne på billederne engang firmaet Autolib, der fra 2011 til 2018 udlejede delebiler i Paris.
Men da firmaet kom i økonomiske problemer, og forretningen ikke kunne løbe rundt, endte bilerne på marken, som det kan ses på billederne. Meningen er, at bilerne skal sælges, skriver både det franske faktatjekmedie AFP og det amerikanske faktatjekmedie Politifact.
Opslagene om de påstået uduelige og meget lidt klimavenlige franske elbiler har tilsyneladende tjent som inspiration til flere af de nye opslag med billedet af en bil-kirkegård i Kina. Ikke alene er ordlyden i flere af opslagene meget lig hinanden, flere brugere hævder også, at billedet fra Kina stammer fra Frankrig. Men det passer altså ikke.
Billede stammer fra Kina
Billedet af de kinesiske biler stammer oprindeligt fra en instagram-bruger ved navn Greg Abandoned, der deler billeder, han har taget af forladte steder rundt omkring i verden. Han delte billedet med sine følgere den 19. juni, men det er ikke angivet på fotografens instagramprofil, hvor det er taget. Greg Abandoned vil ikke over for TjekDet oplyse, præcis hvor hans billeder er taget. Det skyldes blandt andet, at han ikke ønsker, at stedet skal forstyrres af store antal besøgende, forklarer han.
Billeder, der ligner det, Greg Abandoned har taget, er dog at finde andre steder på nettet. For eksempel kan man finde en række lignende billeder på hjemmesiden Shanghai.ist, der skriver nyheder om blandt andet kultur i Kina.
Og sammenligner man billedet fra Greg Abandoned med billederne på Shanghai.ist, er det tydeligt, at de er taget samme sted. Det kan blandt andet ses ved at sammenligne bygninger og elmaster i baggrunden af billederne.
Ifølge artiklen fra Shanghai.ist stammer billederne fra Hangzhou i provinsen Zhejiang i det østlige Kina. Og ved at gennemse satellitbilleder er det faktisk muligt at finde nøjagtig det sted, hvor bilerne står parkeret - nemlig på et område nær Qiantang-floden i udkanten af byen Hangzhou. Her ses et stort antal hvide biler parkeret på lange rækker.
Artiklen fortsætter under billedet
Gamle elbiler må vige pladsen for nye
Bilerne på parkeringspladsen er ganske rigtigt elbiler, som det fremgår i opslagene på sociale medier. De tilhører selskabet Zhejiang ZuoZhongYou Electric Vehicle Service Co., Ltd. (ZZY), der udbyder små elbiler til leje i Hangzhou. Logoerne på bilerne stemmer overens med logoet, der ses på udlejningsfirmaets tidligere hjemmeside.
Artiklen fortsætter under billederne
Men der er ikke noget, der tyder på, at bilerne er havnet på den tilgroede parkeringsplads i Hangzhou, fordi deres batterier er udbrændte og for dyre at skifte. Der eksisterer imidlertid flere mulige forklaringer på, hvorfor bilerne er havnet, hvor de er, viser TjekDets research.
Den første er, at bilerne - og altså ikke bare batterierne - er blevet kasseret, fordi de er teknologisk forældede. Det er den forklaring, biludlejningsfirmaet ZZY selv udlægger.
Allerede i 2019 kunne flere kinesiske medier berette, at stribevis af elbiler stod parkeret og optog betydelige arealer flere steder i det østlige Kina. Dengang oplyste en repræsentant for ZZY til et kinesisk medie, at bilerne var blevet videregivet til en tredjepart, fordi de var teknologisk forældede, og virksomheden ønskede at opdatere de elbiler, den udbød.
Det samme fortalte den tidligere direktør for ZZY Lou Gaofeng for nylig til faktatjekmediet AFP.
“De fleste af køretøjerne er førstegenerations-elbiler, der blev produceret i 2013 eller endnu tidligere, så de er blevet erstattet i takt med den teknologiske udvikling,” siger han til AFP.
Og bilerne blev ganske rigtigt lanceret i 2013 som en delebilsløsning i Hangzhou, hvor ZZY ifølge en søgning i et kinesisk virksomhedsregister også blev etableret. Formålet med delebilerne var blandt andet at afhjælpe problemer med forurening og infrastruktur. Bilerne kunne lejes ved blandt andet lufthavne, hoteller, togstationer og i erhvervsområder og skulle parkeres på særligt markerede områder rundt omkring i byen, når lejeperioden var ovre.
Virksomhed findes ikke længere
En anden forklaring på de efterladte biler kan være, at datterselskabet til ZZY, der udlejede dem, ikke længere findes.
Da det i 2019 kom frem i kinesiske medier, at ZZY’s delebiler stod parkeret og tilsyneladende efterladte flere steder i det østlige Kina, berettede kilder til et lokalt medie i Hangzhou, at nogle af bilerne havde været efterladt siden 2016.
Det lader da heller ikke til, at det længere er muligt at leje bilerne. Appen, der fungerede som udlejningsplatform for bilerne, ser nemlig ud til at være taget af nettet den 19. juli 2018. Desuden eksisterer selskabets hjemmeside ikke længere. Til TjekDet, skriver provinsen Zhejiangs officielle facebookside også, at virksomheden synes at være lukket.
Det internetdomæne, biludlejningsfirmaet tidligere fandtes på, bruges dog også i dag fortsat af et biludlejningsfirma. Det hedder Xiaolinggou Travel Technology og fusionerede i 2020 med ZZY, fremgår det af virksomhedens hjemmeside. Xiaolinggou Travel Technology udlejer ligeledes biler i blandt andet Hangzhou.
Xiaolinggou Travel Technology bekræfter over for TjekDet, at bilerne på billedet, der deles på sociale medier i Danmark, stemmer overens med bilerne, ZZY brugte inden fusionen. Bilerne, virksomheden bruger i dag, er nyere og ser anderledes ud.
Det har ikke været muligt at få svar på, om fusionen er årsag til, at bilerne er blevet kasseret og placeret på den tilgroede parkeringsplads i Hangzhou. Xiaolinggou Travel Technology har efter TjekDets henvendelse indledt en undersøgelse for at finde ud af, om de efterladte biler er deres, oplyser virksomheden.
Salg til datterselskaber for at modtage støttekroner
Den tredje mulige forklaring bag billedet af de efterladte elbiler i Kina er af mere prekær art. I 2016 gennemførte de kinesiske myndigheder nemlig en undersøgelse af snyd med støttekroner blandt landets elbilproducenter. Og her kom ejerne af ZZY i fedtefadet, rapporterede kinesiske medier.
Undersøgelsen viste nemlig, at ejerne havde produceret og solgt elbiler til deres eget datterselskab for på den måde at kunne modtage støttekroner af staten. Og det sættes flere steder i forbindelse med de efterladte biler i Hangzhou.
For at forstå, hvordan det hænger sammen, er der noget, man først må vide om det kinesiske elbilmarked.
Siden 2010 har den kinesiske regering støttet elbilsektoren økonomisk. Det betyder blandt andet, at købere af elbiler i Kina har kunnet få, hvad der svarer til omtrent 50.000 danske kroner i støtte af staten, når de har investeret i en elbil de seneste 10 år. Derudover har der været mulighed for at få støtte af lokale myndigheder rundt om i Kina. Myndighedernes støtte har resulteret i en massiv stigning i antallet af elbilproducenter på det kinesiske marked. Ifølge BBC var der i 2020 omkring 400 forskellige producenter af elbiler i Kina.
I samme periode er antallet af delebilsudbydere, der som ZZY udbyder elbiler til leje, eksploderet. Ifølge flere medier, herunder danske Finans og amerikanske Forbes har flere kinesiske elbilproducenter nemlig fundet en ganske profitabel måde at udnytte den støtteordning til elbilkøbere, staten og lokale myndigheder har tilbudt det seneste årti.
Det er sket ved, at elbilproducenterne selv opretter underselskaber i form af biludlejningsfirmaer, der udlejer elbiler. De kan så producere elbiler af lav kvalitet, der koster meget lidt at fremstille og sælge dem til en fordelagtig pris til deres egne biludlejningsfirmaer. På den måde kan de indkassere økonomisk støtte fra både staten og de lokale myndigheder.
Dette kan have været medvirkende til, at antallet af biludlejningsplatforme som ZZY’s på et tidspunkt talte helt op til 300 på tværs af Kina. I dag er antallet faldet til omkring 120.
Og ser man på ZZY’s ejerforhold i det officielle kinesiske virksomhedsregister står to selskaber listet som ejerne, nemlig Fengsheng Automobile Technology Group og Hangzhou Projoy Technology, der begge ejes af den kinesiske bilproducent Geely Group.
Indtil marts i år var Fengsheng Automobile Technology Group Co., Ltd. dog også ejet af en anden kinesisk bilproducent ved navn Kandi. Begge producenter står bag bilerne, ZZY udlejede, og som nu er fotograferet efterladt i Hangzhou. De to selskaber producerede bilerne som led i deres joint venture kaldet Zhejiang Kandi Electric Vehicles Investment.
Artiklen fortsætter under videoen
I en Youtube-video fra 2014 fortæller det amerikanske nyhedsbureau Associated Press om den såkaldte 'Kandi-machine' i Hangzhou i Kina - et parkeringshus, hvorfra det er muligt enten kortsigtet eller langsigtet at leje ZZY's biler. I videoen kan man se biler magen til dem på billedet, der deles på sociale medier.
I starten af april 2020 skrev et kinesisk medie, at 74 procent af denne fælles virksomheds salg fra 2013, hvor virksomheden blev etableret, til midten af 2016 bestod af salg til Geely og Kandis egen dattervirksomhed ZZY. Mediet skrev samtidig, at størstedelen af de biler, Geely og Kandi solgte til deres egen dattervirksomhed aldrig blev taget i brug.
Og det understøttes altså af myndighedernes undersøgelse fra 2016, skriver kinesiske medier. Undersøgelsen fandt nemlig, at Geely og Kandi havde tusindvis af biler, der stod ubrugte hen, og at virksomhederne havde indkasseret støttekroner for elbiler helt uden batterier. Alt dette er flere steder blevet sat i forbindelse med de efterladte biler på parkeringspladsen i Hangzhou.
Det har ikke været muligt at få kontakt til hverken Geely eller Kandi for at høre deres side af sagen.
Batterier lever lige så længe som bilen
I det hele taget er der ingen grund til at tro, at udbrændte batterier, der er for dyre at skifte, gør, at elbiler i hobetal bliver skrottet. Sådan lyder det fra Jakob Stoustrup, der er prodekan ved Det Tekniske Fakultet for IT og Design ved Aalborg Universitet.
I nyere elbiler som dem, der kører på vejene nu, kan man nemlig sagtens skifte batteriet, fortæller han.
“Jeg købte en Nissan Leaf i 2016 og spurgte, hvad mulighederne for at skifte batteriet var. Nissan oplyste en omtrentlig pris på 30.000 kroner for et nyt batteri inklusive montage. Vejledende udskifter man et batteri, når det er på 80 procent energikapacitet,” skriver han i en mail til TjekDet.
Men ifølge Jakob Stoustrup er spørgsmålet om udskiftning af batteriet måske slet ikke så relevant.
“Levetiden for batteriet ved gennemsnitlig kørsel er sammenlignelig med levetiden for resten af bilen,” skriver han og oplyser desuden, at efterspørgslen efter batteriudskiftning stort set ikke eksisterer i Danmark på grund af batteriernes lange levetid.
Og er man bekymret for, at batteriets faldende kapacitet over tid kan blive en dyr fornøjelse, fordi bilen mister værdi på grund af batteriets tabte kapacitet, kan man ånde lettet op, fortæller Jakob Stoustrup.
“Mange forhandlere tilbyder en ordning, hvor man leaser batteriet og køber resten af bilen,” forklarer han.
Det betyder, at man ikke kommer til at hæfte for batteriet, når dets kapacitet falder.
Poul Norby, der er professor ved Institut for Energikonvertering og -lagring på Danmarks Tekniske Universitet, ser heller ingen grund til at frygte for, at elbiler vil blive skrottet, fordi batteriet skal skiftes.
“Man kan i de fleste biler udskifte grupper af celler (dele af batteriet, red.), hvis de bliver slidt. Men det bliver mere og mere uaktuelt at skifte batteri. De nye batterier holder stort set længere end bilen, så man skal snart til at tænke på at tage sit batteri med over i den nye bil,” skriver han i en mail til TjekDet.
Han oplyser desuden, at når batterierne ikke længere har tilstrækkelig kapacitet til at kunne bruges i elbilen, kan de efterfølgende benyttes til at lagre el i andre sammenhænge. Et optimistisk bud er, at man med tiden vil kunne bruge elbilbatterier 10-15 år i en elbil og derefter 15 år som stationært batteri, pointerer han.