Eksperter: Venstre-politiker laver misvisende sammenligning af kommuner

Faktatjek 23. aug 2024  -  4 min læsetid
Tjekdet
Foto: Emil Nicolai Helms/Ritzau Scanpix
  • Skatteborgerne i Københavns Kommune kan spare 530 millioner kroner om året, hvis kommunen blev administreret lige så effektivt som Frederiksberg Kommune

  • Det skriver folketingsmedlem for Venstre Jan E. Jørgensen i et opslag på det sociale medie X

  • Men det er en misvisende sammenligning, fortæller flere eksperter

  • Regnestykket kan nemlig ikke gøres så simpelt op, da der er flere forbehold, der skal tages i en sådan sammenligning

Hvis Københavns Kommune blev administreret lige så effektivt som Frederiksberg, så ville skatteborgerne i København kunne spare 530 millioner kroner om året.

Sådan skriver folketingsmedlem for Venstre Jan E. Jørgensen i et opslag på det sociale medie X. Udover at være folketingsmedlem er Jan E. Jørgensen også medlem af kommunalbestyrelsen i Frederiksberg Kommune.

Men så simpelt kan teksten ikke udlægges, lyder det fra flere eksperter, TjekDet har talt med. 

Flere faktorer spiller nemlig ind i, at man ikke bare én til én kan sammenligne en kommunes administrationsbudget med en anden kommunes.

Null

Frederiksberg Kommune nummer tre - Københavns Kommune nummer ni

TjekDet har spurgt Jan E. Jørgensen, hvor han får tallet 530 millioner kroner fra. 

Han henviser til et bilag fra et møde, der blev holdt i Magistraten, som er Frederiksberg Kommunes økonomiudvalg. Mødet fandt sted den 19. august 2024. 

I bilaget kan man aflæse de samlede administrationsudgifter for landets 10 største kommuner. Tallene er fra 2023 og stammer fra Indenrigs- og Sundhedsministeriets Benchmarkingenhed. Det er en selvstændig og uafhængig institution under Indenrigs- og Sundhedsministeriet, som har til opgave at udarbejde benchmarkinganalyser af kommuner og regioners opgaveløsning med henblik på at synliggøre forbedringspotentialer og sætte fokus på god praksis.

Her er Frederiksberg Kommune listet på en tredjeplads med samlede administrationsudgifter på 9.497 kroner per indbygger efter henholdsvis Silkeborg Kommune og Viborg Kommune. 

 

Københavns Kommune ligger på en niendeplads med samlede administrationsudgifter på 10.301 kroner per indbygger. 

På baggrund af de tal har Jan E. Jørgensen regnet sig frem til, at der tilsyneladende er 530 millioner om året at spare for skatteborgere i Københavns Kommune, hvis altså Københavns Kommune blev administreret lige så effektivt som Frederiksberg.

Misvisende sammenligning

Men det er misvisende at sammenligne Københavns Kommune med Frederiksberg Kommune ud fra deres administrationsudgifter uden at tage de fornødne forbehold. Det fortæller Niels Åkerstrøm Andersen, der er professor i velfærdsledelse og offentlig administration ved Copenhagen Business School (CBS).

“Det er jo nogle helt forskellige opgaver og problemstillinger, som de to kommuner har. Så bare på det punkt, er de helt usammenlignelige. Det er i hvert fald lettere sagt end gjort, hvis man siger, hvorfor er forvaltningen ikke bare på samme måde som Frederiksberg Kommune i Københavns Kommune,” siger han og tilføjer. 

Heller ikke Niels Jørgen Mau Pedersen, der er projektchef ved Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (VIVE), er overbevist om Jan E. Jørgensens regnestykke.

“Det der med at sige, at hvis man nu gør ligesom en anden kommune gør, så vil der ske det og det. Det er en hypotese, men om det kan lade sig gøre, stiller jeg mig mere tvivlende overfor. Jeg vil ikke opfatte det som et endeligt bud på, hvad kommunen kan spare på administration, men som det, det er, nemlig en analyse,” siger han med henvisning til analysen fra Indenrigs- og Sundhedsministeriets Benchmarkingenhed.

Tager ikke højde for effektivitet

Tallene fra Indenrigs- og Sundhedsministeriets Benchmarkingenhed, som Jan E. Jørgensen har lavet sine beregninger ud fra, har også sine mangler, pointerer eksperterne.

De tager nemlig ikke højde for, hvor “effektivt” kommunerne administreres, som Jan E. Jørgensen formulerer det. I virkeligheden viser top 10-listen over de største kommuner egentlig bare, hvilke kommuner der bliver administeret billigst. 

Dermed fortæller tallene altså ikke noget om kvaliteten af den service, som borgerne får, fortæller Niels Åkerstrøm Andersen.

“Tallene fortæller ikke, hvad de administrative opgaver er, og om de administrative opgaver er anderledes i den ene kommune end i den anden,” siger han og tilføjer:

“Evnen til at organisere er jo helt afgørende for, at hjulene kan køre rundt. Det er jo ikke lægen, men den administrative infrastruktur, som sørger for, at afdelingerne spiller sammen på et hospital. Så det kan jo være rigtig godt at bruge penge på administration.”

“Det er jo nogle helt forskellige opgaver og problemstillinger, som de to kommuner har. Så bare på det punkt, er de helt usammenlignelige.”

Niels Jørgen Mau Pedersen påpeger også, at tallene ikke siger noget om det udbytte, man får ud af administrationsudgifterne. 

“Tallene siger noget om, hvor mange udgifter der bliver brugt. Men der er også noget, der hedder serviceniveau inden for administration. Og der kan vi jo ikke vide, om man får en bedre sagsbehandling i Københavns Kommune, eller hvad borgerne får for pengene,” siger og fortsætter:

“Hvis vi skal måle effektiviteten, kan man jo ikke bare nøjes med at kigge på, hvor mange penge der bliver brugt. Så skal man også kigge på output. Hvad fik vi ud af det? Og det er jo ofte det, som er meget vanskeligt at sige.”

“I alt over 135 kommunikationsmedarbejdere”

TjekDet har forgæves efterspurgt et interview med Jan E. Jørgensen. I stedet har han valgt at svare skriftligt på eksperternes kritik. I en sms til TjekDet skriver han:

“Jeg er enig i, at kommunerne er forskellige, men jeg kan ikke se, at dine eksperter har dokumenteret, at denne forskellighed medfører, at Københavns Kommune er nødsaget til at have flere administrative medarbejdere end Frederiksberg. Det omvendte kan lige så vel gøre sig gældende. Den mest iøjnefaldende forskel på de to kommuner er størrelsen, hvor Københavns Kommune burde have stordriftsfordele. Størrelsesforskellene burde isoleret betragtet føre til lavere administrationsudgifter i København end på Frederiksberg.”

Det svar har TjekDet forelagt Niels Jørgen Mau Pedersen, der siger, at han ikke har forholdt sig til spørgsmålet om, hvorvidt Københavns Kommune drives mere eller mindre effektivt end Frederiksberg Kommune. Han har kun forholdt sig til, at “det ikke kan udledes direkte af de benchmarkingtal, der anføres, da vi ikke kender produktet - altså hvilken administration - der ydes.”

Desuden påpeger Niels Jørgen Mau Pedersen, at det er korrekt, at der er påvist stordriftsfordele i kommunal økonomi, men at det dog primært er, når de helt små kommuner sammenlignes med lidt større kommuner. 

Alligevel fastholder Jan E. Jørgensen, at Københavns Kommune kunne spare mange millioner, hvis viljen var til stede.

“Lad mig blot nævne antallet af kommunikationsmedarbejdere, som er helt vildt - i alt over 135 kommunikationsmedarbejdere.”

TjekDet faktatjekker ofte påstande fra og om dansk politik. Du kan finde tidligere artikler om emnet her.

Hvis du kan lide vores artikler og vil være sikker på ikke at gå glip af den nyeste, så følg os på Facebook ved at klikke her. Du kan også tilmelde dig TjekDet's gratis nyhedsbrev, hvor vi tipper dig om vores seneste faktatjek  - direkte i din mailindbakke. Tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Opdateret 3. sep 2024