Redder det liv at forbyde benzin- og dieselbiler i København?

Indsigt 7. sep 2024  -  5 min læsetid
Tjekdet
Borgerrepræsentationen i Københavns Kommune har vedtaget at arbejde for, at benzin- og dieselbiler helt skal ud af København i 2030. Formålet er at skære ned på udledningen af skadelige klimagasser, men ifølge Enhedslistens teknik- og miljøborgmester, Line Barfod, også at "få nedbragt antallet af dødsfald på grund af forurening." Men hvor mange liv står egentlig til at redde?  Foto: Unsplash
  • Luftforurening tager hvert år livet af 415 københavnere, og blandt andet med den begrundelse ønsker Københavns Kommune et stop for forurenende fossilbiler i 2030

  • Men antallet af for tidlige dødsfald, forslaget kan forhindre, kan sandsynligvis tælles på en enkelt hånd

     

Benzin- og dieselbiler skal helt ud af Københavns Kommune fra 2030.

Det har en enig borgerrepræsentation i Købehavns Kommune vedtaget at arbejde for, og det skyldes blandt andet klimahensyn og luftforurening.

For køretøjernes forbrændingsmotorer udleder klimagasser. Og deres udstødninger forurener luften med sundhedsskadelige partikler, som københavnerne trækker ned i lungerne.

På det seneste har Enhedslisten teknik- og miljøborgmester Line Barfod dog mødt kritik for ikke at ville forholde sig til, hvad det vil koste samfundet at forbyde fossilbiler i København. Økonomiprofessor fra Københavns Universitet Mogens Fosgerau mener for eksempel, at forbuddet vil blive det dyreste klimatiltag, Danmark endnu har set.

Men til DR-programmet P1 Morgen, siger Line Barfod, at hun ikke kun vurderer forslaget ud fra klima eller økonomi. For hende er det også vigtigt, at “få nedbragt antallet af dødsfald på grund af forurening,” siger teknik- og miljøborgmesteren til DR.

Men hvor mange københavnske liv vil det egentlig redde at gøre kommunen helt fri for benzin- og dieselbiler? 

Det har TjekDet undersøgt.

 

I en kampagnevideo om ren luft gør Københavns Kommune opmærksom på, at der årligt dør 460 personer af luftforurening. Derfor råder de københavnerne til at lade bilen stå og at droppe brændeovnen (Video: Københavns Kommune).


Forurening kommer særligt udefra

Rapporter om luftforurening i København er der adskillige af, og vi begynder med den seneste.

Københavns Kommune har fået konsulenthuset Ernst & Young til at regne på forslaget om at forbyde fossilbiler i Københavns Kommune fra 2030, og her har konsulenterne blandt andet set på sundhed.

Selvom det er et tema for borgerrepræsentationen at nedbringe dødsfald, har Ernst & Young ikke regnet på, hvor mange liv et forbud vil redde. I rapporten, der er fra august i år, står, at 415 københavnere i 2022 døde som følge af luftforurening, og at et forbud vil nedbringe luftforureningen. 

I en note i rapporten står dog: “Det er dog ikke alle dødsfaldene, der skyldes udledninger fra transportsektoren.” 

Null

Faktisk er luftforurening fra vejtransporten skyld i meget få af de dødsfald.

De 415 for tidlige dødsfald stammer nemlig fra en rapport fra Aarhus Universitet, der udkom tidligere i år. Men her fremgår det, at luftforureningen i København primært kommer andre steder fra. Både fra andre kommuner og andre lande.

Ifølge rapporten stammer kun syv procent af luftforureningen i Københavns Kommune fra lokale emissioner - altså fra kilder i selve kommunen. Det svarer til, at 28 af de 415 for tidlige dødsfald blandt københavnerne stammer fra den lokale luftforurening. Resten kan tilskrives forurening udefra.

Af de 28 for tidlige dødsfald er det kun 11, der kan tilskrives vejtrafikken i Københavns Kommune. Her dækker vejtrafik over både udstødning fra alskens køretøjer og slid fra dæk, bremser og vejbelægning, der også udsender sundhedsskadelige partikler.

Luftforurening og sundhed

For tidlige dødsfald, der skyldes luftforurening fra vejtransport, er særligt forårsaget af det, som forskerne kalder langtidseksponering for fine partikler kaldet PM 2,5 og kvælstofsoxider kaldet NOx. Størstedelen af de fine partikler stammer fra dækslid, vejslid og bremseslid, mens NOx kommer fra udstødningen.

 

København ligger under EU's grænseværdier for blandt andet kvælstofdioxider (NO2) og fine partikler (PM2,5). Men mængderne af luftforurening i København er stadig over dobbelt så høje som det anbefalede af WHO.

 

Når forskerne snakker om for tidlige dødsfald som følge af langtidspåvirkning af luftforurening, svarer 11,4 tabte leveår til et for tidligt dødsfald. 

 

Der er mange flere tilfælde af sygelighed, end der er af for tidlige dødsfald. Eksempelvis er der omkring 278.000 sygedage som følge af luftforureningen i Københavns Kommune. Derfor vil mindre luftforurening også nedbringe sygdomme som hjertekarsygdomme, blodpropper, kræft og astma. 

 

Ligesom Københavns Kommune er påvirket af luftforurening udefra, er omkringliggende lande og kommuner også påvirket af udledning fra København. Et initiativ, der begrænser luftforurening fra København, er derfor også til gavn for luften og sundheden andre steder.

 

Kilder: Aarhus Universitet, Miljøstyrelsen

Kan redde enkelte fra for tidlig død

I august i år bragte DR en nyhed om, at et forbud mod de mest forurenende dieselslugere, har gjort luften en lille smule renere. 

I København, Odense, Århus, Frederiksberg og Aalborg er der nemlig miljøzoner, hvor det siden 1. oktober 2023 har været forbudt at køre for dieselpersonbiler uden partikelfilter. 

Forskere fra Aarhus Universitet har herefter regnet på, hvad det tiltag betyder for sundheden i de områder. Og de når frem til, at det på tværs af zonerne i de største byer vil spare mellem ingen og et enkelt for tidligt dødsfald om året. Frem til 2035 vil 2-3 dødsfald være sparet i landets fire største byer og på Frederiksberg. Derudover nedbringer tiltaget også sygdomme, der skyldes luftforurening.  

Ingen af analyserne peger specifikt på, hvor mange for tidlige dødsfald det vil redde at indføre forbud mod fossilbiler i Københavns Kommune.

Og det er der heller ikke regnet på, siger Steen Solvang Jensen, der er seniorforsker ved Institut for Miljøvidenskab på Aarhus Universitet. Han er med i ekspertgruppen, der rådgiver Københavns Kommune om renere luft, og han er forfatter til flere rapporter om luftforurening i Danmark.

Tjekdet
Det er ikke kun udstødning fra fossilbiler, der er sundhedsskadeligt. Det er blandt andet dæk- og vejslid også, og det vil forekomme uanset hvilket brændstof bilerne på de københavnske veje drives frem af. Foto: Pixabay

Men han afviser, at man vil kunne redde alle 11 for tidlige dødsfald ved at forbyde fossilbiler i Københavns Kommune. Han kalder regnestykket “mere kompliceret end som så”:

“Hvis man skifter alle fossilbilerne ud med elbiler, fjerner man al udstødningen. Men elbilerne er tungere, så de slider mere på dæk og veje, hvilket også udleder partikler. Til gengæld har elbiler væsentlig lavere bremseslid,” siger Steen Solvang Jensen.

Han peger på, at nye analyser baseret på den nationale emissionsopgørelse viser, at den samlede partikeludledning vil være omkring 10 procent lavere for den gennemsnitlige elbil sammenlignet med en gennemsnitlig fossilbil. Det gælder fossilbiler, som opfylder Euronorm 6, som er den nyeste Euronorm, der regulerer udledninger fra køretøjer.

“Det er tæt på, at man med mere vejslid og dækslid fra elbiler taber det, man vil vinde med mindre udstødning og mindre bremseslid i forhold til fossilbiler,” siger Steen Solvang Jensen.

En enkelt fynbo

En rapport om luftforurening i Odense når også frem til, at forbud mod fossilbiler ikke redder mange menneskeliv.

 

Odense har nemlig en miljøzone midt i byen, hvor dieselbiler uden partikelfilter ikke må færdes. Steen Solvang Jensen og andre forskere fra Aarhus Universitet har regnet på, hvad det vil betyde for sundheden i Odense, hvis den nuværende miljøzone var helt fri for alle fossilbiler, men blev udvidet til at dække omkring halvdelen af Odense Kommune. 

 

I Odense vil det tænkte eksempel spare et enkelt for tidligt dødsfald om året. I Odense Kommune, som er et område, der er større end zonen, som forskerne har regnet på, står luftforurening fra vejtransport bag fem for tidlige dødsfald.

 

Forskerne har her ikke regnet på, hvad den yderligere luftforurening fra dækslid og vejslid og mindre bremseslid fra elbiler vil betyde for antallet af for tidlige dødsfald i Odense, hvilket vil trække i den anden retning.

Vejslid dræber også

Farlig luftforureningen fra vejtrafik kommer nemlig ikke kun fra udstødninger.

Kigger man på tal fra hele landet, er luftforurening fra dækslid, vejslid og bremseslid nemlig skyld i omtrent lige så mange for tidlige dødsfald som den luftforurening, der stammer fra udstødning. Og man kan forvente, at det samme gør sig gældende i København.

En rapport, som Steen Solvang Jensen også står bag, regner med, at udstødning fra vejtransport i Danmark i 2022 stod bag 57 for tidlige dødsfald i hele landet. Ikke-udstødning havde 53 for tidlige dødsfald på samvittigheden.

“Man kan dog diskutere, hvilke partikler der er mest farlige. Det har vi ikke så gode data på. Hypotesen er dog, at partiklerne fra udstødning er farligere end slid fra dæk og vejbelægning. Men det er svært at sige præcist,” siger Steen Solvang Jensen.

På Københavns Universitet mener Steffen Loft, der er professor i folkesundhedsvidenskab, at antallet af for tidlige dødsfald godt kan være højere end de officielle 11.

Danske studier finder nemlig, at luftforureningen i Danmark har større helbredseffekter, end de internationale modeller tilsiger - altså de modeller, som Århus Universitet bruger.

"Det er helt legitimt at bruge de internationale modelberegninger. Men når vi nu har gode danske undersøgelser, kunne man godt komme med bud på, hvor vi ville stå, hvis vi kun så på dem. Du skal ikke hænge mig op på det, for det er meget usikkert, men det kunne være, at der dør cirka dobbelt så mange for tidligt af luftforurening fra vejtrafik," siger han.

Teknik- og miljøborgmester Line Barfod har ikke meddelt TjekDet, hvor mange liv hun forestiller sig, Københavns Kommune vil redde ved at forbyde fossile biler. Hendes presseafdelingen henviser nemlig til kommunens sundheds- og omsorgsforvaltning, som heller ikke har noget præcist bud.

”Luftforurening kan forårsage for tidlige dødsfald, hospitalsindlæggelser og sygedage. DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi – har i en rapport fra 2024 estimeret, at vejtransporten i Københavns Kommune kunne tilskrives 11 for tidlige dødsfald i 2022. En fossilfri kommune kan øge luftkvaliteten og mindske de sundhedsmæssige konsekvenser fra fossile køretøjer,” skriver Københavns Kommune i en mail.

Debatten om, hvorvidt det er gavnligt at omstille den danske bilpark, så fossilbiler bliver færre og elbiler bliver flere, har ofte givet anledning til påstande. TjekDet har faktatjekket flere af dem - for eksempel om en Tesla skal køre 14 gange rundt om jorden, før den har tjent CO2-udledningen fra batteriproduktionen ind, eller om dieselbiler i virkeligheden kan rense luften i en forurenet by. Du kan læse alle faktatjek af påstande om elbiler ved at klikke her.

Hvis du kan lide vores artikler og vil være sikker på ikke at gå glip af den nyeste, så følg os på Facebook ved at klikke her. Du kan også tilmelde dig TjekDet's gratis nyhedsbrev, hvor vi tipper dig om vores seneste faktatjek - direkte i din mailindbakke. Tilmeld dig nyhedsbrevet her.

 

ARTIKLEN ER OPDATERET | 23-09-2024 | KL. 11:00

Artiklen er opdateret med det afsluttende citat fra Steffen Loft, der er professor i folkesundhedsvidenskab ved Københavns Universitet. 

 

Opdateret 13. sep 2024