Kunsten at prompte som lærer
Hvordan kan du bruge prompting effektivt og til noget meningsfuldt i lærerforberedelsen?
Prompting i lærerforberedelsen. Sådan lyder overskriften i undervisningsmateriale, der er udarbejdet af initiativet Tankespirerne.
Manualerne er designet til gøre det lettere og mere overskueligt at anvende og integrere chatbots i lærerforberedelsen og giver praktiske færdigheder i at formulere effektive prompts, som giver brugbare resultater i hverdagen som underviser, hedder det i præsentationen af materialet.
I spidsen for Tankespirerne står Martin Kongshave, der er cand. mag i filosofi, folkeskolelærer og praktiker af ‘filosofi med børn’ gennem 7 år.
Med to e-bøger er det hensigten at give indføring i 9 essentielle promptingteknikker, specifikt tilpasset lærerarbejdet, 27 konkrete eksempler på prompts til forskellige aspekter af lærerforberedelsen (idekataloget) samt vejledning i at skabe egne CustomGPTs.
Desuden retter materialerne fokus på at udvikle systemprompts til brug direkte i fagundervisningen med eleverne. Det handler blandt andet om fem testkriterier til kvalitetssikring af egne systemprompts (til SkoleGPT), hvordan man kan indtænke aktiviteter med chatbots i fagundervisningen og teknologiens muligheder og begrænsninger fra et undervisningsperspektiv.