Nyt forløb introducerer digitalt kompas for 4.-7. klasse
Vallensbæk Kommune og TjekDet lancerer et nyt interaktivt undervisningsforløb i digital dannelse målrettet grundskolernes 4.-7. klasse. Forløbet sætter fokus på børnenes digitale mediebrug og nyhedsvaner, og hvordan det kan ske sikkert.
Derfor er forløbet døbt "Sikker på skærmen - dit digitale kompas".
Digital dannelse handler om at lære at bruge teknologi på en sikker, ansvarlig og positiv måde. Det betyder at forstå, hvordan vi bruger internettet, sociale medier og apps, så vi passer på os selv og andre. I dette forløb rettes særligt fokus på falske nyheder, faktatjek, kildekritik, sikkerhed online og introduktion til 'digitale fodspor' - altså hvordan alt, hvad vi foretager os på nettet, bliver registreret af programmer, hjemmesider og techplatforme.
"Vores mål som kommune er at tilbyde en undervisningsplatform til elever og pædagogisk personale, som kan bidrage til at skabe trygge rum på skolerne og i klasserne, hvor der kan afholdes dialoger om digital dannelse – både om de fantastiske oplevelser med teknologi, men også de mere udfordrende situationer, hvor noget er på spil, og hvor det til tider kan gå galt," siger Christoffer Dithmer, der er udviklingskonsulent i digital læring i Vallensbæk Kommune.
Kommunen har været initiativtager, men har mødt aktiv opbakning fra skoler i 25 kommuner i Danmark og Grønland, som har været med til at teste forløbet.
"På baggrund af dialoger med deltagerne har vi mærket en stor begejstring for både formatet og målgruppen i forløbet. Deltagerne har udtrykt glæde over, at materialet er målrettet mellemtrinnet, og at det omhandler højaktuelle emner som sociale medier, AI og fake news gennem Sikker på skærmen," forklarer Christoffer Dithmer.
De yngste klasser kommer med på vognen
Netop det faktum, at "Sikker på skærmen" har fokus på mellemtrinet, gør dette undervisningsforløb særlig unikt.
"Der findes en hel del lignende undervisningsmaterialer om misinformation, kildekritik, hadtale og kunstig intelligens. For eksempel har TjekDet tidligere udviklet en hel del interaktive og audio-visuelle-forløb, men de har typisk været rettet mod 8.-10. klasserne og ungdomsuddannelserne. Dette materiale er det første, vi har været med til at udvikle til mellemtrinnet. Det har været en mangelvare, som vi oplever er efterspurgt på skolerne" forklarer Thomas Hedin, der er chefredaktør for TjekDet.
Den pointe kan Christoffer Dithmer nikke genkendende til. Netop behovet for at give lærerne i grundskolerne skræddersyet undervisningsmateriale til mellemtrinnet, har været det væsentligste udgangspunkt for at udvikle "Sikker på skærmen".
"Det er vigtigt, at vi som kommune stiller nutidige, relevante og kvalitetsmaterialer til rådighed for vores pædagogiske personale og ikke mindst vores elever for at understøtte dem i at arbejde med digital dannelse og den teknologiske udvikling i børnehøjde," siger han og fortsætter:
"Samarbejdet med TjekDet har givet os mulighed for at tilføre en solid faglighed til vores pædagogiske aktiviteter, serveret på en måde, der er i øjenhøjde med vores målgruppe på mellemtrinnet. Ydermere er det formidlet, så eleverne får indblik i vigtigheden af de kompetencer, de tilegner sig om blandt andet faktatjek, og at disse kompetencer også kan anvendes uden for skoletiden".
Lærerne skal føle sig godt klædt på
Det har været et vigtigt mål for Christoffer Dithmer, at lærerne ikke skal stå alene, når de bruger materialet i undervisningen. Og det er tilsyneladende lykkedes, lyder tilbagemeldingerne fra skolerne, der har været involveret i udviklingsprocessen.
"Det pædagogiske personale værdsætter, at materialet er lettilgængeligt, og at de har mulighed for at kopiere materialet og selv tilpasse det ved at tilføje eller fjerne undervisningsressourcer til deres egen undervisning," siger Christoffer Dithmer.
Samtidig tilbydes lærerne introduktionsseminarer og sessioner med vejledere og konsulenter, der kan hjælpe med at få forløbet godt fra start ude i skoleklasserne.
"Det pædagogiske personale skal føle sig trygge og kompetente til at gennemføre undervisningsforløbet ved hjælp af den visuelle opbygning og de forskellige støttematerialer, der er tilgængelige for både elever og personale," forklarer han.
Det bliver da heller ikke en hel nem opgave, som lærerne kommer på.
"Det er lidt af et eksperiment at skabe og gennemføre et forløb, der særligt egner sig til børn under 13 år. Vi har ikke haft de store erfaringer med det, men jeg tror, at med dette projekt er det lykkedes Vallensbæk Kommune at få etableret en velfungerende platform, hvor det ikke bare handler om, at kildekritik kun er noget, man skal bruge i klasseværelset, men også uden for skoletiden," siger Thomas Hedin.
Artiklen fortsætter under videoen...
Et element i det nye undervisningsmateriale "Sikker på skærmen - dit digitale kompas" er faktatjek, hvor en journalist fra TjekDet fortæller eleverne om sit daglige arbejde.
Ruster de kommende voksne danskere
Og der er rigtig god grund til at stille skarpt på de yngste børn.
"Misinformation og desinformation vil også være en del af de kommende generationers liv på nettet. Det går ikke bare væk. Men jo tidligere, vi rækker ud til fremtidens voksne danskere, jo større sandsynlighed er der for, at falsk information ikke får den helt store indflydelse på vores dagligdag og demokrati. Det har også været formålet med forløbet, at børnene allerede nu får redskaber til at undgå og takle de mest ubehagelige oplevelser på sociale medier bedst muligt," fortsætter Thomas Hedin.
I starten af forløbet bliver eleverne præsenteret for en lille undersøgelse om digital dannelse. De lærer, hvordan journalister arbejder, gode vaner til at faktatjekke nyheder samt lave artikler, memes og videoer om sande og falske nyheder.
På interaktive kort kan eleverne få indblik i hvilke troværdige større og mindre medier, der er i Danmark. I den forbindelse opfordres eleverne til at filosofere over, hvilke medier de anvender og hvordan. Eleverne præsenteres også for en række nyheder - både falske og sande - hvor de skal undersøge nyhederne. Forløbet giver dem indsigt i, hvilke signaler de kan holde øje med, når de læser nyheder, for at holde styr på fup og fakta.
Eleverne kan opdeles i grupper, hvor de enkeltvis vælger, om de vil lave en falsk eller sand nyhed, som hele klassen i sidste ende gennemgår, og hvor de i fællesskab afgør sandhedsværdien og kan diskutere, hvilke metoder og processer der bruges til at sprede falsk information. Det giver mulighed for at styrke deres kildekritiske sans, når de kender til de enkelte greb.
Hele materialet kan findes både på TjekDets hjemmeside og Vallensbæk Kommune.