TjekDet lancerer kampagne og læringsunivers for unge om misinformation
.• Ny indsats for unge om misinformation, hadtale og kildekritik løber af stablen i oktober og november 2021
• Projektet inkluderer en række videoer, en podcastserie og undervisningsmaterialer, der med hver sin indgangsvinkel belyser forskellige aspekter af falsk information
• Frem mod regions- og kommunalvalget den 16. november 2021 offentliggøres ugentligt nyt indhold på kampagnens hjemmeside www.tjekdet.dk/stop
• Bag projektet står TjekDet, Medierådet for Børn og Unge, Enigma - Museum for Post, Tele og Kommunikation og FALS - Foreningen af Lærere i Samfundsfag
Af Andreas Søndergaard Petersen
En række videoer, podcast-fortællinger og et undervisningsmateriale er hovedelementerne i en ny kampagne og nyt læringsunivers om misinformation, kildekritik og digital dannelse. Målgruppen er unge i alderen 14 til 29 år.
Kampagnen, der har fået titlen “Stop. Tænk. Tjek det”, har premiere i dag og løber af stablen over fire uger. Kampagnens hjemmeside www.tjekdet.dk/stop udvides løbende med nyt indhold, som på emneplan dels henvender sig og appellerer til unge, dels formidler både audiovisuelt og i tekst, og dels har skarpt fokus på at være handlingsanvisende.
Tidspunktet for kampagnen er ikke tilfældigt. Det kommende kommunal- og regionsrådsvalg den 16. november kan blive en test af, hvordan vores demokratiske samtale fungerer lige nu. De seneste års udvikling har vist, at en seriøs politisk meningsudveksling ikke sjældent bliver forhindret af grove og hadske kommentarer. Samtidig er debatten præget af bevidst eller ubevidst lemfældig omgang med fakta, mistro til fakta, mistro til hinanden, til myndigheder, politikere og beslutningstagere - uanset emnet der diskuteres.
Artiklen fortsætter under videoen
Den første kampagnevideo handler om, hvorfor misinformation og desinformation skader den offentlige demokratiske debat.
Der mangler audiovisuelt undervisningsmateriale
Kommunal- og regionsrådsvalget finder samtidig sted i skyggen af en coronaepidemi, der har skabt en helt ny virkelighed, som ikke blot har udløst et væld af halve og hele usandheder på nettet om virussen, testmidler, vacciner og så videre, men samtidig også har givet grobund for en helt ny generel faktaresistent debatkultur.
"Misinformation på nettet er ikke et nyt fænomen, men siden 2016 har det i den grad præget den offentlige debat. Ikke mindst under coronakrisen har vi på TjekDet oplevet, hvordan misinformation kan forurene debatten, skabe forvirring, mistro og direkte hadefulde indlæg på ikke mindst sociale medier. Og det er et problem for ikke mindst unge," siger Thomas Hedin, der er chefredaktør på faktatjekmediet TjekDet.
Det er i lyset af den udvikling, at faktatjekmediet TjekDet, Medierådet for Børn og Unge, Enigma - Museum for Post, Tele og Kommunikation og FALS - Foreningen af Lærere i Samfundsfag har taget fælles initiativ til at etablere det nye læringsunivers, der er særligt rettet mod unge i alderen 14 til 29 år.
"Der findes allerede en hel del undervisningsmaterialer på nettet om misinformation, men de ligger spredt på mange hjemmesider. Derfor lancerede vi tidligere på året en portal, der samler alle de gode materialer og hurtigt kan give et overblik for ikke mindst lærere og elever. Undervejs har vi dog konstateret, at der mangler et sammenhængende forløb, der både indeholder videoer, podcasts og tilhørende opgaver, der kan bruges i undervisningssammenhæng. Med den nye kampagne håber vi at kunne udfylde det hul," fortsætter Thomas Hedin.
Listen to "Eriksens kollaps, vaccineskepsis og italienske radioprogrammer" on Spreaker.
Kampagnen består også af en podcast med flere afsnit. I den første i rækken følger vi en faktatjekker, der undersøger en række virale påstande om fodboldspilleren Christian Eriksen. Du kan lytte til podcasten ved at klikke på afspilleren herover.
Der er brug for at italesætte misinformation
Det klare mål er at forklare, hvorfor og hvordan vi kan værne om demokratiforståelsen og den demokratiske samtale, og samtidig medvirke til at sikre, at den bygger på korrekte oplysninger og foregår i en god tone. Det er et budskab, der er relevant for ikke mindst unge, mener Linda Bettina Petersen, der er formand for FALS - Foreningen Af Lærere i Samfundsfag og en af de andre partnere bag indsatsen.
"Med det her projektet ønsker vi at give de unge lysten og modet til at deltage i debatten og engagere sig som medborgere i det danske demokrati. Som gymnasielærer oplever jeg ofte, at unge trækker sig på grund af tonen i debatten, og at de ikke altid kan gennemskue, hvad der er sandt og falsk, når det handler om politiske nyheder. Derfor ønsker vi at bidrage til at give dem værktøjerne til at få den politiske selvtillid bygget op, så de ikke længere kun er verdens mest oplyste unge på den politiske front, men får brugt den viden aktivt i den politiske debat," siger Linda Bettina Petersen, der er lektor i samfundsfag og historie og til daglig er lærer på Rosborg Gymnasium & HF.
Faktisk oplever hun ikke, at unge er voldsomt udsatte for misinformation, men det er alligevel vigtigt at italesætte.
"Det er vores opfattelse at misinformation er et mindre problem for børn og unge end for deres forældregeneration, idet de er mere oplyste og bevidste om problemet. Men de opfatter det selv som et stort problem og udtrykker en angst for at komme til at træffe forkerte beslutninger på grund af misinformation," mener hun.
Nyt indhold hver uge
Frem mod kommunalvalget præsenteres løbende nye redskaber, der gør det muligt at skelne mellem forskellige former for falske oplysninger, gennemskue mekanismerne bag og faktatjekke informationer i forskellige afskygninger. Efter valget vil alt indholdet være tilgængelig for enhver ung, voksen, lærer eller andre, der vil se eller høre mere om misinformation og desinformation.
Allerede nu ligger de første informationsvideoer klar på tjekdet.dk/stop. Det samme gælder de første afsnit af podcastserien Digital Detektiv, der følger en faktatjekkers arbejde. I hvert afsnit kaster han sig over en ny påstand, der deles og spredes på internettet, og forklarer, hvordan han praktisk undersøger sandhedsværdien.
Kampagnens undervisningsmateriale, der særligt retter sig mod elever i udskolingen og på ungdomsuddannelserne, udgives i midten af november.
Alt indhold kan løbende findes på tjekdet.dk/stop, hvor du kan få det fulde overblik over indsatsen og budskaberne.