Undervisningsoplæg: Bredde i kildegrundlaget
Forberedelse
Gennemse elevoplægget og forbered dig på at dele elevsiden med eleverne. Inddel eleverne i par. Udskriv arbejdsarkene, hvis eleverne ikke skal arbejde med materialet digitalt.
Tag udgangspunkt i et emne, I arbejder med, eller se forslag til temaer nederst på denne side.
Download: Fordele og ulemper ved forskellige kilder (PDF)
Download: Hvad siger forskellige kilder (PDF)
Gennemførelse
Gennemgå læringsmålene for sessionen:
1. Jeg kan diskutere fordele og ulemper ved forskellige kilder
2. Jeg kan bruge forskellige kilder til at indsamle information
Eleverne laver opgave 1
Eleverne skal tage stilling til forskellige kilder, de kan bruge til at finde information om et emne.
Uddel et arbejdsark til hver elev og introducer det i fælleskab. Eleverne arbejder individuelt med arket, mens du støtter dem i arbejdet.
Nedenfor finder du nogle eksempler på fordele og ulemper ved forskellige kilder.
Eleverne laver opgave 2
Inddel eleverne i par. Nu skal de tale sammen om, hvad de har skrevet på deres ark.
1. Hvad er de enige om?
2. Hvad er de uenige om?
Lad dem begrunde deres argumenter. Opfordr dem til at bruge konkrete eksempler.
Eleverne laver opgave 3
Eleverne bruger arbejdsarket Hvad siger forskellige kilder og henter information fra forskellige kilder om et emne, de arbejder med.
Afrunding
Lad eleverne svare på refleksionsspørgsmålene herunder - for eksempel på Post-its, på bagsiden af arbejdsarkene, du efterfølgende samler ind, eller på en digital platform.