Melodi Grand Prix og molotovcocktails: Hvad har russerne, ukrainerne og danskerne googlet under krigen?
-
En gennemgang af søgninger på søgemaskinerne Google og Yandex for Ukraine, Danmark og Rusland gør det muligt at følge almindelige menneskers tanker om udviklingen i krigen i Ukraine - fra dagene op til invasionen til en måned senere
-
Selvom der er er store forskelle på, hvad befolkningerne i de tre lande søger på, har krigen alle steder tydeligvis sat sine spor
-
Ukrainerne søger meget på våben og russerne meget på fredsforhandlinger, mens krigen fylder betydeligt mindre blandt de danske google-søgninger, hvor blandt andet Melodi Grand Prix og skatteopgørelser er blandt søgeordene i størst stigning under krigen
Molotovcocktails og luftforsvar. Ballistiske missiler og beskyttelsesrum. Og Melodi Grand Prix, fodbold og reality-tv.
Det er nogle af de ord, der er steget mest eksplosivt i antallet af søgninger på Google i Ukraine, Rusland og Danmark, siden russiske styrker invaderede Ukraine i slutningen af februar.
Søgningerne kan fortælle os noget om, hvad der fylder i bevidstheden hos helt almindelige mennesker ved siden af mediedækning, informationskrig og officielle udmeldinger fra ministerier, statsledere og ambassader.
TjekDet gennemgået statistikker på de mest populære søgninger på både Google, søgeord i størst stigning og på udvalgte søgninger på den russiske pendant Yandex i dagene og månederne, før og efter krigen brød ud. For Rusland, Ukraine og for os herhjemme.
Og der er store forskelle på tværs af landegrænserne. Men i alle tre lande har krigen helt tydeligt sat sine spor på, hvad vi søger efter.
Missiler, militærfly og molotovcocktails
Tidligt om morgenen den 24. februar lød brag og eksplosioner i gaderne i flere ukrainske byer. Russiske havde krydset den ukrainske grænse og invasionen - eller det den russiske præsident, Vladimir Putin, kalder “en militær specialoperation” - var officielt indledt.
Mens ukrainere flygtede ud af landet eller søgte ly i beskyttelsesrum, steg antallet af google-søgninger på ord som luftforsvar og diverse typer af ballistiske missiler og militærfly med flere tusinde procent i Ukraine.
Ukrainerne søgte også efter beskyttelsesrum - den dag steg antallet af google-søgninger på det ord med mere end 2.000 procent i forhold til dagen før - og ‘molotov cocktail’ - en hjemmelavet brandbombe bestående af en glasflaske med en brændbar væske i. Antallet af søgninger på de brandfarlige våben steg med 2.500 procent på invasionsdagen.
Kort efter krigens udbrud skrev danske medier, at molotovcocktailen var blevet “synonym med krigen i Ukraine”, og at bryggerier havde indstillet deres sædvanlige drift til fordel for produktion af molotovcocktails.
Men allerede før de russiske tropper havde betrådt ukrainsk jord, og krigsanalytikere rundtom i verden endnu kun kunne gisne om, hvorvidt en krig overhovedet ville finde sted, havde konflikten allerede gjort sit indtog i ukrainske og russiske google-søgninger.
Fire dage før invasionen meddelte Vladimir Putin nemlig, at Rusland ville anerkende de to udbryderrepublikker i det østlige Ukraine, Luhansk og Donetsk, som uafhængige - en handling, mange vestlige nationer frygtede ville give Rusland et påskud for at invadere nabolandet.
Og netop den beslutning har fået mange ukrainere og russere til tasterne. ‘Putin anerkender DPR’ (Folkerepublikken Donetsk, red.) er blandt de mest eksplosivt stigende søgninger i Ukraine i dagene op til invasionen, og i Rusland steg antallet af søgninger på ‘anerkendelse af DPR og LPR’ (Folkerepublikken Luhansk, red.) med mere end 4.000 procent i samme periode.
I Danmark gik den hurtigt eskalerende konflikt anderledes ubemærket hen i google-søgningerne. Her var der størst stigning i søgninger på den danske kendis-frisør Tage Frandsen, som den 22. februar var hovedperson i DR-programmet ‘Kender du typen’. Det eneste tegn på optræk til krig ikke langt fra Danmarks grænser var, at ‘Ukraine’ optrådte næsten nederst på listen over de 25 mest populære søgeord herhjemme.
Artiklen fortsætter efter billedet.
Atom-frygt og penge tilbage i skat
På dagen for den russiske invasion begyndte interessen for krigen dog at spire blandt danske google-brugere. Ligesom i Ukraine var ‘molotov cocktail’ nu at finde blandt danske søgninger i størst stigning.
Og den 24. februar blev ‘Ukraine’ det mest populære søgeord herhjemme.
I de første uger efter invasionen fortsatte danskerne med at søge på informationer om krigen i Ukraine. I løbet af de første 14 dage var ‘Putin’ og ‘Nato’ på henholdsvis første- og andenpladsen over søgeord i størst stigning. På tredjepladsen var ‘jodtabletter’ med en stigning på mere end 1.000 procent.
Og netop det søgeord optræder ikke helt uden grund. I forbindelse med atomulykker kan radioaktivt jod nemlig spredes med luften og blive optaget i kroppen. Det kan have en lang række skadelige bivirkninger, herunder kræft. Ved at indtage jodtabletter kan man “mætte” kroppens behov for jod og forhindre det radioaktive jod i at blive optaget i kroppen.
Kort efter krigen i Ukraine brød ud i slutningen af februar, skrev flere danske medier, at efterspørgslen på jodtabletter var steget massivt. Mange steder blev tabletterne ganske enkelt revet ned fra hylderne, som det også skete i 1986 kort efter ulykken på atomkraftværket i Tjernobyl i det daværende Sovjetunionen - i dag i Ukraine.
Den store efterspørgsel efter jodtabletter er ikke det eneste tegn på, at frygten for radioaktiv stråling har fyldt i danskernes bevidsthed efter Ruslands invasion af Ukraine. Blandt søgeordene i størst stigning på dagen for invasionen var både ‘Tjernobyl’ og den engelske stavemåde ‘Chernobyl.’ Antallet af søgninger på de to ord steg med henholdsvis 1.200 og 800 procent.
Der gik dog ikke længe, før krigen i Ukraine måtte vige pladsen blandt søgeord i størst stigning herhjemme. Fra den 11. marts kunne danskerne nemlig tjekke deres årsopgørelser. Og det kommer klart til udtryk i søgningerne på Google. Zoomer man yderligere ud og ser på danskernes søgninger i hele måneden efter invasionen er ni af de 25 pladser på listen over søgeord i størst stigning optaget af søgninger efter skatteopgørelser. Eksempelvis steg søgninger på ordet ‘årsopgørelse’ med 2.400 procent i perioden.
Derudover er motorløbet Formel 1, Melodi Grand Prix, Superligaen og den nye Batman-film blandt de søgninger, der er steget mest i Danmark den første måned efter krigens udbrud.
Artiklen fortsætter efter billedet.
Afnazificering og reality-tv
Men det er ikke kun i Danmark, at der har været plads til helt almindelige hverdagsting. I Rusland er det russiske fodboldhold Spartak Moscow og russisk lotto blandt søgningerne i størst stigning i dagene efter krigens udbrud. Og i måneden efter invasionen er både et reality-program og diverse sportsligaer at finde blandt søgeordene i størst stigning.
Men samtidig er det tydeligt, at krigen helt fra begyndelsen har fyldt både i ukrainernes og russernes bevidsthed.
Da Vladimir Putin den 24. februar i en tale proklamerede, at Rusland ville træde ind Ukraine, var det efter hans eget udsagn for at “afnazificere og afmilitarisere” landet. Hans påstand lød - og lyder fortsat - at det ukrainske styre er nazistisk, og at det har udført folkedrab mod russisktalende dele af den ukrainske befolkning.
Ikke længe efter Vladimir Putins tale eksploderede antallet af google-søgninger på netop ordene ‘afnazificering’ og ‘afmilitarisering’ i Rusland. På dagen for invasionen er ‘afnazificering’ det søgeord i størst stigning.
På den russiske pendant til Google - Yandex - tegner der sig et lignende billede. I den første måned efter invasionen søgte russerne på ‘afnazificering’ knap 1,7 millioner gange gange - det er en stigning på mere end 22.000 procent sammenlignet med året forinden. Omtrent 1,9 millioner gange søgte russere på ‘afmilitarisering’ på Yandex i måneden efter invasionen - en stigning på mere end 35.000 procent siden sidste år.
Inden invasionen fyldte de to begreber tilsyneladende ikke meget blandt Ruslands 145 millioner indbyggere. Russerne indtastede kun afnazificering og afmilitarisering i Yandex' søgefelt henholdsvis 7.369 og 5.371 gange på en måned.
I Ukraine er de to begreber også at finde blandt søgeresultater i størst stigning på Google. I dagene op til invasionen var ‘afmilitarisering’ blandt søgeordene i størst vækst med en stigning på mere end 2.000 procent. På dagen for invasionen steg antallet af søgninger på ‘afnazificering’ med knap 5.000 procent.
Leder efter vej udenom censuren
Både på Yandex og Google har der i Rusland været massive stigninger i antallet af søgninger på såkaldte VPN-forbindelser i tiden efter krigens udbrud. En VPN gør det muligt at anonymisere sin gøren og laden på nettet, men kan også bruges til at tilgå hjemmesider, som er blevet blokeret.
Og netop i Rusland kan en VPN gøre ens færden på internettet en hel del lettere. Sociale medier såsom Facebook, LinkedIn, TikTok og Instagram er nemlig blokeret af de russiske myndighederne. Det samme er flere udenlandske medier, herunder det britiske medie BBC og tyske Deutsche Welle. Det betyder alt sammen, at den russiske befolkning har meget begrænset adgang til information fra verdenen uden for Ruslands grænser.
Over 3,6 millioner russere søgte i krigens første måned på VPN på Yandex - en stigning på 1.334 procent siden omtrent samme tid i 2021. Og selvom det ikke er til at sige med sikkerhed, kan den massive forøgelse i søgninger efter VPN antyde, at flere russere forsøger at tilgå informationer fra de blokerede kanter af internettet.
Det understreges yderligere af, at antallet af søgninger efter det amerikanske medie CNN steg med 900 procent blandt russiske Yandex-brugere i måneden efter krigens udbrud.
“Putin er et pikhoved”
I Ukraine har borgerne mere fri bevægelighed på internettet end deres russiske naboer. Friheden bruger de ifølge tallene fra Google blandt andet til at søge efter skældsord om Vladimir Putin.
Både i dagene umiddelbart efter invasionen og i hele krigens første måned er ordet ‘khuylo’ at finde blandt søgeordene i størst stigning. Ordet kan måske bedst oversættes til ‘pikhoved’, og søger man efter det på Google, er det tydeligt, at brugen af det er knyttet til den russiske præsident.
Artiklen fortsætter efter videoen
"Putin er et pikhoved", råber ukrainske fodboldfans under en fodboldkamp i Kharkiv i Ukraine i 2016. Siden Maidan-revolutionen i 2014 har sangen været brugt blandt landets fodboldfans.
Udtrykket stammer tilsyneladende fra en fodbold-slagsang, der opstod efter Maidan-revolutionen i 2014, hvor ukrainske borgere gjorde oprør mod landets daværende russisk-støttede leder. Tilhængere af det ukrainske fodboldhold FC Metalist Kharkiv har siden ved flere lejligheder sunget den fra tribunerne. “Putin - khuylo!” kan man høre fodboldtilskuere råbe i flere videoer på internettet - simpelthen “Putin er et pikhoved.”
Også i Rusland er der sket en stigning i søgninger på 'khuylo' i krigens første måned. 62.694 gange har russere søgt på skældsordet på Yandex - det er en stigning på knap 500 procent sammenlignet med for et år siden.
“Hvornår slutter krigen?”
I Rusland har især fredsforhandlingerne mellem Rusland og Ukraine fyldt blandt google-søgningerne i tiden, siden krigen brød ud. Her har søgninger på forhandlingerne været i absolut størst vækst blandt de russiske Google-søgninger.
Fredsforhandlingerne har indtil nu ikke bragt fred med sig. Flere medier melder dog om fremskridt i forhandlingerne, og senest hævdede en ukrainsk forhandler, at forhandlingerne går så godt, at Vladimir Putin og den ukrainske præsident, Volodymyr Zelenskyj, inden længe kan mødes og forhandle ansigt til ansigt.
Også i Ukraine har google-brugerne været optagede af forhandlingerne mellem de to præsidenter. Både i de første dage og uger efter invasionen, var der store stigninger i søgninger på forhandlingerne på Google.
Og de ukrainske Google-søgninger afspejler, at den bekrigede befolkning håber på, at forhandlingerne snart vil føre til fred.
I måneden efter krigens begyndelse begyndte ukrainerne nemlig at indtaste særligt et spørgsmål i Googles søgefelt: “Hvornår slutter krigen?”