Bemærk Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

Sandheden bag den virale video: Er det her en Tesla-kirkegård?

Faktatjek 5. aug 2024  -  5 min læsetid
Tjekdet
Tusindvis af Teslas Y-model holder parkeret på den tyske flyveplads Neuhardenberg. Bilerne bliver produceret på Teslas nærliggende gigafabrik i Grünheide. Foto: Patrick Pleul/DPA/Ritzau Scanpix
  • I en vidt udbredt video på sociale medier ser man tusindvis af Teslaer holde parkeret på begge sider af en vej

  • Flere brugere hævder, at der er tale om en bilkirkegård for Teslaer

  • Men at kalde pladsen, hvor bilerne står, for en bilkirkegård, er misinformation. I virkeligheden er der tale om et Tesla-lager af fabriksnye biler fra deres store fabrik i Tyskland

I en video med over 40.000 tusinde delinger på Facebook (arkiveret her) filmer en person ud af vinduet på en bus. Gennem vinduerne kan man se hundredvis af Teslaer holde på begge sider af en vej.

“Tesla kirkegård: 3 timer fra Holland. Tusindvis af elbiler på en bilkirkegård,” står der i opslaget.

Videoen blev uploadet til det sociale medie den 19. juni. Videoen er også blevet delt af flere andre brugere på TikTok og Instagram, som også peger på, at der er tale om en bilkirkegård.

Opslagene taler ind i en kritisk debat om elbiler på sociale medier, som særligt er blusset op i de senere år.

Men er der virkelig tale om en bilkirkegård? Og hvor befinder den sig? Det har vi sat os for at undersøge.

Et facebookslag fra 19. juni er gået viralt i europæiske lande - heriblandt Danmark. Videoen er optaget i en bus, hvor personen bag videoen i over et minut optager et hav af Teslaer, der tilsyneladende står parkeret på en stor grund. Hvem der senere har delt videoen og tilføjet deleteksten "Tesla kirkegård: 3 timer fra Holland", er uklart. 


Startede i sommeren 2023

I det virale opslag på Facebook fremgår det, at den såkaldte bilkirkegård skulle være placeret tre timer fra Holland.

På videoen kan vi se, at flere af bilerne har EU-nummerplader, så alt tyder på, at vi i hvert fald er i Europa. 

Desværre er opløsningen på videoen for sløret til, at vi kan se landekoden på nummerpladerne.

Videoen er optaget i noget, som ligner en lufthavnsbus med turister, og undervejs ser man en kassevogn med påskriften “Sparkasse”  samt et logo.

En hurtig Google-søgning viser, at der er tale om en tysk bank, og vi indsnævrer derfor vores søgning til flyvepladser og lufthavne i Tyskland.  

Vi finder en artikel fra den tyske avis “Der Spiegel”, som har lavet en reportage, der oversat til dansk, hedder “Kirkegård for elbiler - Fremtidens mobilitet er i krise”.

I reportagen følger nogle journalister efter lastbiler fyldt med Teslaer fra Teslas gigafabrik i Grünheide i Tyskland og ender et sted, som ligner området fra den virale video på Facebook - nemlig flyvepladsen Neuhardenberg.

For at bekræfte, at der er tale om samme sted, finder vi satellitfotos fra området, så vi kan sammenligne med videoen på Facebook.

Ved at sammenligne forskellige punkter i landskabet - blandt andet en hangar med et træ ovenpå og et stort areal med solceller - kan vi se, at der er tale om samme område.


Geolokaliseringen bekræfter os altså i, at videoen er optaget på flyvepladsen Neuhardenberg i Tyskland - cirka tre kvarter fra Teslas gigafabrik i Grünheide, som er det første produktionssted af Teslaer i Europa.

Satellitbillederne afslører også, at Teslaerne begyndte at blive opmagasineret på flyvepladsen mellem juli og august i 2023.

Det er svært at anslå, hvor mange biler, som står på området, men der er tale om tusindvis.

Dansk ejerskab af området 

Flyvepladsen ejes af det danske firma Airport Development A/S. På deres hjemmeside kan man blandt andet læse, at de tilbyder udlejning af udendørsarealerne i lufthavnen.

Firmaet oplyser, at de ikke udtaler sig om, hvordan Tesla anvender området.

TjekDet har henvendt sig til Tesla i Tyskland, men de er ikke vendt tilbage på vores henvendelser. Ud fra omtale i tyske medier kan vi dog hurtigt konstatere, at der ikke er tale om en bilkirkegård. Til det tyske medie B.Z., forklarer Tesla, at man bruger Neuhardenberg flyvepladsen til at sortere bilerne, inden de transporteres ud i Europa og oversøiske havne.

I flere andre medier omtales flyvepladsen også som værende et sted, hvor usolgte Teslaer står opmagasineret.

Derfor er der altså ikke tale om, at bilerne er skrottede Teslaer, men derimod biler, som opmagasineres på flyvepladsen med henblik på at blive solgt. 

De tusindvis af Teslaer har dog på anden vis givet lokal debat, blandt andet fordi flere borgere i lokalområdet er trætte af den tunge trafik i forbindelse med transporten af Teslaerne, som fragtes omkring tre kvarter fra fabrikken i Grünheide til flyvepladsen.

Langt de fleste Teslaer står uden nummerplader, men TjekDet har fundet billeder på X i et opslag fra den 5. maj, hvor man kan se, at nogle af bilerne er udstyret med nummerplader, når de står på flyvepladsen.

I Tyskland får bilerne først en nummerplade, når de er indregistreret hos en køber. På flere af de opmagasinerede biler starter nummerpladerne med B, hvilket betyder, at de er blevet indregistreret til personer, som bor i Berlin.

Er elbilsalget I Tyskland gået i stå?

Opslaget på Facebook taler umiddelbart ind i andre kritiske historier om elbiler, som ofte deles på sociale medier, og som vi tidligere har faktatjekket.

Eksempelvis hvorvidt elbiler går i stykker af at stå i regnvejr, at Teslaer skulle udsende alarmerende høj stråling eller at elbiler kun kan holde strøm i tre timer med varmeanlægget tændt.

Dette opslag kan sende et indirekte signal om, at Tesla ikke kan få solgt deres biler, og at de derfor hober sig op på flyvepladsen. Men hvordan går det egentlig med salget af Teslaer?

 

I de første seks måneder af 2024 blev der indregistreret 21.249 Teslaer ifølge de officielle indregistreringer hos den tyske forbundsmyndighed for motorkøretøjer.I samme periode sidste år var tallet 36.384, mens der i hele 2023 blev indregistreret 63.685 Teslaer. Det tegner altså til, at salget af Teslaer i år bliver væsentligt lavere end i det forgangne år.

De vigende salgstal i Tyskland har dog ikke kun ramt Tesla. Ser man på det generelle salg af elbiler i Tyskland (alle bilmærker), ser det også til at blive lavere i år end i det forgangne år. 

Der er solgt 184.125 elbiler i Tyskland til og med juni i år, mens der i første halvår af  2023 blev indregistreret 220.244 elbiler.

Og hvad så med Europa?

Ser man på europæisk plan sammen med de fire EFTA-lande, Island, Liechtenstein, Norge og Schweiz samt Storbritannien, så sporer man også en mindre nedgang i salget af Teslaer. 

På europæisk plan er der i år indregistreret 164.740 Teslaer i første halvår, mens tallet var 186.066 i samme periode sidste år - et år hvor Teslas Y-model blev den mest solgte bil i Europa.

 

Ser man på de generelle tal for alle mærker af elbiler i Europa i år, er der tale om en mindre stigning i salget. Til og med juni er der indregistreret 954.094 elbiler. I samme periode sidste år blev der indregistreret 938.912 elbiler.

Blevet dyrere at købe elbil i Tyskland

Når man ikke ser samme fald i salget af elbiler i Europa som i Tyskland, så kan det skyldes, at den tyske regering i december 2023 valgte at droppe den økonomiske støtte til privatpersoner, som valgte at købe en elbil.

Førhen kunne man nemlig få op til 4000 euro i kompensation ved køb af en elbil - svarende til lige under 30.000 danske kroner.

TjekDet har spurgt VDA, som er foreningen af tyske bilproducenter, hvordan de mener, at beslutningen påvirker udviklingen i salget af elbiler i Tyskland. 

VDA henviser til en pressemeddelelse fra den 3. juli i år,  hvor de vurderer, at efterspørgslen på elbiler vil forblive svag i Tyskland - hovedsageligt på grund af det pludselige stop af statsstøtte samt en svag økonomisk udvikling.

Problemer med elbiler kan ofte starte en glohed debat på sociale medier. For eksempel gik påstanden om, at en Tesla skal køre 14 gange rundt om jorden, før den kan betragtes som klimavenlig, viralt for år tilbage. Vi faktatjekkede det spørgsmål her. Du kan se en samlet oversigt over nogle af vores faktatjek om elbiler her

Hvis du kan lide vores artikler og vil være sikker på ikke at gå glip af den nyeste, så følg os på Facebook ved at klikke her. Du kan også tilmelde dig TjekDet's gratis nyhedsbrev, hvor vi tipper dig om vores seneste faktatjek - direkte i din mailindbakke. Tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Opdateret 5. aug 2024