Forskere afviser lovet klimagevinst ved dyrere parkering i København

Faktatjek 16. sep 2024  -  5 min læsetid
Tjekdet
Foto: Marcus Emil Christensen/Ritzau Scanpix
  • Med budgetaftalen for 2025 mener Københavns Kommune, at kommunen vil reducere sit CO2-udslip med 11.900 tons om året. Årsagen er angiveligt, at især dyrere parkeringspladser vil få færre til at køre bil i København. 

     

  • Men ifølge trafikforsker vil størstedelen af biltrafikken flytte uden for kommunen, og den reelle klimagevinst vil være langt mindre.

  • I andre tilfælde medregner Københavns Kommune klimaeffekter uden for kommunen. For eksempel når skove i andre dele af landet optager CO2.

     

Med Københavns Kommunes budgetaftale for næste år er der udsigt til konkrete CO2-besparelser på hele 11.900 tons.

Sådan siger Enhedslistens teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune, Line Barfod, der glæder sig over, at særligt dyrere parkeringspladser i kommunen vil få færre til at køre i bil og derfor er til gavn for klimaet.

I et opslag på det sociale medie X, ønsker Pelle Dragsted, Enhedslistens politiske leder, københavnerne tillykke med budgetaftalen. Ifølge Pelle Dragsted ville CO2 besparelserne angiveligt kun være på 89 tons, hvis ikke Enhedslisten var med i forliget. En stor forskel i forhold til de 11.900 tons, som budgetaftalen medfører.

Men over for TjekDet vurderer økonomiprofessorer, at den lovede klimagevinst fra dyrere parkering formentlig helt eller delvist vil udeblive.

For når det bliver dyrere at tage bilen til København, vil en del af bilisterne køre uden for kommunen. Og Københavns Kommune har ikke ikke medregnet, hvad der sker uden for kommunegrænsen.

Null

“Det viser et kerneproblem i, at kommunerne laver egen klimapolitik. Det er et globalt problem, som de tackler på mikroniveau," siger Mogens Fosgerau, der er professor i transportøkonomi ved Københavns Universitet.

For at få færre til at køre bil har partierne, der tidligere på ugen blev enige om budgetaftalen for 2025, afsat midler til at justere parkeringszonerne i kommunen, så prisen for at parkere flere steder bliver sat op.

Lars Gårn Hansen, der er miljøøkonomisk vismand og professor ved Københavns Universitet, er enig med Mogens Fosgerau i, at dele af biltrafikken vil flytte til kommunerne omkring København.

“At reducere transporten i Københavns Kommune vil få en eller anden effekt. Men borgerne har nogle behov, som de forsøger at løse på andre måder. Så man må forvente, at der er en direkte lækage-effekt til nærliggende kommuner. Men størrelsen skal man regne på,” siger han. 

Ifølge kommunens budgetaftale skal bilister ikke længere kunne parkere gratis om søndagen, som de ellers kan nu. Dog skal den første time om søndagen stadig være fri.

Ideen er, at færre skal tage bilen til København, så trængslen mindskes, hvilket efterlader flere parkeringspladser til københavnere. 

Derudover er de dyrere parkeringspladser gode for klimaet, mener Enhedslisten. Ud af de 11.900 tons drivhusgasser, som budgetaftalen skulle reducere, står de dyrere parkeringspladser for årligt 10.520 tons af udledningen i kommunen.

Ude af kommune, ude af klimaregnskab

Men der er netop kun tale om udledningerne inden for kommunens grænser. Klimaberegninger fra budgetaftalen, som Københavns Kommune har sendt til TjekDet, viser, at de kun har undersøgt ændringer i køreture, “som falder inden for kommunegrænsen.”

Det vil sige, at kommunen ikke tager hensyn til, at bilerne kan finde på at køre andre steder hen, når de dyrere parkeringspladser har skubbet dem ud af København. Og gør de det, vil dele af den drivhusgas, der tidligere blev udledt i Københavns Kommune, blive udledt i andre kommuner.

Mogens Fosgerau afviser derfor, at de højere parkeringstakster vil spare klimaet for de 10.520 tons.

"Det vil det ikke. En stor del af trafikken vil flytte uden for kommunens grænser. Så den reelle besparelse vil være langt mindre,” siger Mogens Fosgerau.     

Tjekdet
Formålet med tiltaget er blandt andet at få flere til at vælge andre trasportformer end bilen. Men ifølge eksperter vil bilerne sandsynligvis blot køre andre steder hen, og klimaftrykket vil i værste fald blive større. Foto: Asger Korsgaard Jensen/Ritzau Scanpix

Når en reduktion i udslip af klimagasser et sted genopstår helt eller delvist et andet sted, kalder man det lækage.

I debatten om en klimaafgift på landbruget har netop lækage været et stort tema. Landbruget mener, at der vil blive udledt lige så meget eller mere klimagas andre steder i verden, hvis danske landmænd skærer ned på antallet af grise og køer.

Tilsvarende er det for klimaets skyld uhensigtsmæssigt, hvis den reducerede drivhusgas bare bliver udledt et andet andet. Atmosfæren, hvor gasserne ophober sig, skelner ikke mellem, om de er udledt i Danmark eller Polen. Eller om de er udledt i København eller Ballerup.

Klima kender ikke kommunegrænser

Men hvor meget lækage vil der være fra de højere parkeringstakster i Københavns Kommune?

“Der er tre muligheder, hvis man undlader at tage bilen til København. Nogle skifter transportmiddel og tager for eksempel toget. Andre kører til et andet sted end København. Og nogle bliver hjemme”, siger Mogens Fosgerau.

Han understreger, at han ikke kan give et præcist tal, da der ikke er regnet på det. Men baseret på gængse trafikmodeller vil langt de fleste køre et andet sted hen.

"Jeg ville skyde på, at lækagen vil være meget stor, og at størstedelen af trafikken vil rykke udenfor kommunen. Måske vil de endda komme til at køre længere. Det er ikke umuligt, at det kan blive et minus for klimaet," siger han.

Træer optager CO2 udenbys

Størrelsen af lækagen har Københavns Kommune altså ikke regnet på i kommunens klimabudget for 2025.

Men i andre tilfælde modregner Københavns Kommune faktisk CO2-reduktioner uden for kommunegrænsen, når de udarbejder tal for kommunens samlede klimapåvirkning.

I det seneste CO2-regnskab for Københavns Kommune modregner de nemlig skovarealer på områder uden for kommunen, som Københavns Kommune har ejerandele i. Det trak i 2022 3.899 tons klimagas fra kommunens samlede udledning.

På den måde bliver CO2-optag uden for kommunen talt med i københavnernes klimaregnskab, mens udledninger, der bliver skubbet ud over kommunegrænsen, stryges, siger Mogens Fosgerau.

"De har et meget fleksibelt forhold til de her udledninger. Det er meget mærkeligt, og det er ikke sådan, man bør gøre. Men på den måde har de vel nemmere ved at nå deres klimamål," siger Mogens Fosgerau.

Biler kan køre andre steder hen

TjekDet har spurgt Københavns Kommune og Line Barfod, hvorfor de udelader, at deres politik forhøjer udslip på den anden side af kommunegrænsen, når de samtidig medregner CO2-optag fra træer i andre kommuner. 

Kommunens teknik- og miljøforvaltning henviser til en rapport, de i 2022 fik lavet af konsulentfirmaet Incentive. Rapporten når frem til, at det angiveligt vil mindske udledningen af klimagas også i de omkringliggende kommuner, hvis Københavns Kommune tog betaling for parkering om søndagen. 

Betalingsparkering skulle ifølge rapporten få 40 procent til at droppe at tage bilen til København om søndagen. Blandt dem vil 50 procent angiveligt hoppe på offentlig transport til København i stedet. 10 procent vil parkere bilen lige uden for kommunegrænsen.

Tjekdet
Da TjekDet spørger Københavns Kommune, hvorfor de udelader, at deres politik forhøjer udslip på den anden side af kommunegrænsen, henviser teknik- og miljøforvaltningen, der har Enhedslistens Line Barfod i spidsen, til en rapport, der ifølge eksperter ikke underbygger, at tiltaget samlet set vil mindste CO2-udslippet. Foto: Thomas Traasdahl/Ritzau Scanpix

Og de sidste 40 procent? Dem nævner rapporten slet ikke, og således er CO2'en fra deres køretur sparet. Men ifølge Mogens Fosgerau kunne de 40 procent finde på at køre andre steder hen. 

“Rapporten viser ikke, at Københavns Kommunes parkeringspolitik vil føre til CO2-reduktion i andre kommuner. De ser bort fra, at folk kan vælge at lægge deres ærinder andre steder. Dermed overser de, at en del af de bortfaldne bilture til København kan blive til bilture andre steder hen,” siger Mogens Fosgerau, der har læst rapporten igennem for TjekDet.

Han mener desuden, at det er et højt skøn, at halvdelen skulle tage bus eller tog i stedet for bilen.

“Rapporten anfører ikke noget grundlag for dette skøn, men skriver, at det ikke betyder så meget for resultatet. Men deres antagelse ville betyde meget for deres resultat, hvis de havde medregnet, at folk kan vælge at køre andre steder hen,” siger Mogens Fosgerau.

TjekDet faktatjekker ofte påstande i og om dansk politik. Du kan finde alle artikler om emnet her.

Hvis du kan lide vores artikler og vil være sikker på ikke at gå glip af den nyeste, så følg os på Facebook ved at klikke her. Du kan også tilmelde dig TjekDet's gratis nyhedsbrev, hvor vi tipper dig om vores seneste faktatjek  - direkte i din mailindbakke. Tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Opdateret 16. sep 2024